V loňském roce nás oslovili studenti z Elektrotechnické fakulty ČVUT, zda bychom měli zájem stát se partnerem projektu studentské formule při ČVUT. Tento unikátní projekt stavby elektrické formule nás zaujal natolik, že jsme se rozhodli ho podpořit. Celému týmu jsme poskytli produkty, které dopomohly k vývoji vylepšeného inovativního modelu pro rok 2018. Jednalo se především o součástky, ale také čerpadla nebo ochranné pomůcky.

Mezi strategické segmenty, na které v Conrad Electronic cílíme, patří školy a školské instituce.

V roce 2018 máme v této oblasti hned několik projektů, z nichž dva jsou zatím ve stadiu příprav a třetím projektem, který je již v plném proudu, je partnerství s projektem závodní formule eForce Fee. Za projektem stojí ČVUT resp. Elektrotechnická fakulta, která poskládala projektový tým složený ze studentů a profesorů podílejících se na stavbě nové formule.

S vývojovým týmem formule jsme se dohodli na produktové spolupráci, protože Conrad může nabídnout produkty hlavně v oblasti součástek. Pro stavbu formule dodáváme různé konektory, teplotní články a čidla, spínače, svítící tlačítka a podobně.

Přečtěte si rozhovor s vedoucím Elektrické skupiny, Ondřejem Šeredou:

O čem je projekt stavby formule, co má za cíl?

Projekt Formula Student má za cíl přetvořit teoreticky nabyté znalosti studentů vysokých škol na praktické zkušenosti. Tyto znalosti získávají studenti právě každoročním vývojem nového monopostu elektrické formule. Rozsah těchto zkušeností začíná u navrhování dílčích částí a celků sestav a ověřování jejich kompatibility v celé sestavě monopostu. Vlastně navržené části a sestavy jsou simulovány a procházejí optimalizací. V průběhu návrhu je taktéž výrobek konzultován z hlediska vyrobitelnosti s našimi partnery a na týmových schůzích. Konečnou fází je zkompletování monopostu, včetně osazení plošných spojů a jejich zprovoznění, následované oživením celého monopostu a jeho vlastním testováním. Na každé fázi je vždy větší či menší podíl činnosti členů týmu, kteří tak právě získávají ony potřebné zkušenosti.

Jaké jsou vaše dosavadní úspěchy?

Dosavadních úspěchů není málo. Vůbec první vydařená sezona přišla v roce 2014. S monopostem FSE.03 jsme dosáhli druhého místa na závodech FS Italy. Další menší vítězství následovalo roku 2015 v podobě úspěchu na závodech FSCzech s monopostem FSE.04x, kde jsme skončili celkově druzí v kategorii elektrických formulí. Největší sláva týmu právě s tímto monopostem přišla o necelý rok později. V rámci projektu OTO vycestovalo celkem osm členů týmu za Atlantik, kde se zúčastnili závodů v Kanadě a USA. Oba tyto závody vyhráli a tým eForce FEE Prague Formula tak poprvé slavil prvenství. Posledním úspěchem je celkové třetí místo v loňské sezoně s monopostem FSE.06 na domácích závodech FSCzech. Tyto výsledky se také promítají do světového žebříčku, kde se aktuálně nacházíme na 17. místě z celkem 139 elektrických týmů.

Jak dlouho trvá stavba formule, kolik členů týmu se na stavbě podílí?

Přesný počet hodin není znám, jelikož se nám zatím nepodařilo v dílně zprovoznit píchačky, nicméně odhadem se to pohybuje ve dvou až třech desítkách tisíc hodin. Členů, kteří se více či méně podílejí na stavbě monopostu, je 30. Další desítka členů pak funguje v rámci PR skupiny a IT skupiny a obstarává vše potřebné počínaje komunikací se sponzory a organizováním prezentačních akcí konče.

Jaká vylepšení nabídne nový model oproti svým předchůdcům?

Změn pro letošní monopost bylo nespočet. Prakticky v každé hlavní části monopostu došlo k zásadním úpravám. Nový návrh ergonomie pilota se promítl do nosné struktury, tzv. monokoku, stejně tak i do sestavy řízení, kde byl navrhnut zcela nový volant včetně ovládacích prvků. Zásadní změnou si prošla baterie akumulátorů, kde došlo zásadním způsobem ke snížení výkonových ztrát a zároveň ke zlepšení účinnosti chlazení. Monopost taktéž dostal zcela nový systém řízení kontroly trakce. V neposlední řadě došlo k pokroku i v oblasti aerodynamiky. Díky vyššímu poměru přítlaku vůči odporu získal monopost na rychlosti při průjezdu v zatáčce.

Jaký dopad bude mít použití produktů/součástek od Conrada?

Bude se jednat o několik vylepšení. Dojde ke zvýšení chladícího výkonu při zachování stejné hmotnosti. Dále zvýšení spolehlivosti konektorových spojů použitím kvalitnějších konektorů. Přesnější snímaní teplot, které umožní optimalizaci chlazení. V neposlední řadě se zvýší bezpečnost práce při manipulaci s bateriovými články.

Na co přesně při stavbě formule použijete produkty od Conrada?

Senzory použijeme na měření teploty brzdiče a měření teplot chladicího okruhu. Konektory použijeme na připojení senzorů. HV spínače použijeme pro startování auta. Ventilátory použijeme na chladičích, které jsou schované v bočních křídlech.

Proč jste si vybrali zrovna tyto produkty od Conrada?

Conrad nabízí kvalitní produkty od světových značek, na které se dá spolehnout.

Jaké vás čekají nejbližší závody?

V letošní sezoně nás čekají celkem tři závody soutěže Formula Student. Druhý týden v červenci vyrazíme na závody do Nizozemska, kam pojedeme poprvé. Ani ne týden na to vyrážíme opačným směrem, a to do Maďarska. Zde jsme se loni poprvé utkali se světovou špičkou v soutěži. Loňské 12. místo budeme chtít letos určitě pokořit. Závěrem sezony nás čeká již tradiční domácí závod FSCzech, který se koná na autodromu v Mostě. Vlastní ukončení závodní sezony pak proběhne na neoficiálních závodech Baltic Open.

Galerie fotek:

Autor

Průvodce světem techniky a elektroniky

Napsat komentář